أخر الاخبار

الرسيفرات اختيار الريسيفر المثالي 2020 إزاي تشتري رسيفر صح

الرسيفرات اختيار الريسيفر المثالي 2020 إزاي تشتري رسيفر صح

الرسيفرات  اختيار الريسيفر المثالي  2020 إزاي تشتري رسيفر صح


يعتبر تغيير الرسيفر الخاص بك أمر مهم جدا لانة ممكن من خلاله تقدر تحل كثير من المشاكل الموجود عندك , لكن لازم تفهم كويس جداً إن الاختيار ده مهما كان قوي ومميز لابد أن يخضع لمجموعه كبيره من القواعد .


 اول حاجه لازم نكون متفقين ان احنا هناخذ سعر مقابل اداء المهم جدا انك توظف الفلوس المتاحه معاك  في الرسيفر المناسب مش شرط أشترية ملئ بالمميزات لازم أختار حسب ما أنا محتاج .


نقاط مهمة قبل إختيار الرسيفر.  


 - لازم تكون مدرك تماما ان في سقف للإختياراتك بتحكمه مجموعه من العوامل

ابسطها مهما كان قوه الصوره اللي بيقدر الرسيفر يبثها فهي مرتبطه باقصى حاجه تتحملها الشاشه او التلفزيون المعتمد علىه .


- نفس الفكره كمان بتنطبق على الصوت لازم تكون متفق تمام الاتفاق معي ان الرسيفر مهما كان قوته في استقبال الصوت باي طريق هيا كانت هي من خلال سماعات القائمه على نظام السوق الموجود داخل الشاشه او التلفزيون او سماعات عموما المرتبطه بالرسيفر .


السوال الأهم أنت شاري الرسيفر ليه  . 


 نقطه مهمه جدا كمان تاخذ بالك منها وهي غرضك من شراء رسيفر , كثير مننا بيكون محتا ر اشتري أي نوعية تحدد هدفك انت تعمل ايه بالرسيفر مش مجرد بتشتري الرسيفر والسلام.


مثال بسيط

 من أكثر الحاجات اللي فشلت فشل زريع ريسيفرات اللي ظهرت من سنوات اللي كانت بتعمل بدون طبق دش معتمده على الانترنت هل انت عندك انترنت يتحمل الحاجه دي مش عايز اي جزم ان انت عندك باقه انترنت او بيانات عموما تقدر تعتمد عليها من خلال الرسيفر لازم يكون عندك انترنت منزلي كويس بسرعه لا تقل عن 2 ميجا بايت في الثانيه ودي بقى من السهل جدا تكون متوفره في مصر ومش بس كده لازم تكون بسعه محترمه .


أهم البنود في إختيار الرسيفر المثالي .


يعتبر الانترنت و توصيل الرسيفر بي من اهم الحلقات في الموضوع هل الرسيفر بيدعم الواي فاي الداخلي ولا محتاج انتينا تقدر من خلالها توصل الرسيفر بالانترنت تاخذ بالك منها لان السعر القطعه دي تعدي ال 70 جنيه وعمرها الافتراضي لا يتجاوز الشهرين هل انت كل شهرين كنت محتاج انك تجيب قطع جديده .


 وايه كانت القطعه دي مهمه جدا ولكن انا بفضل ان رسيفر يكون بيدعم الاتصال بالانترنت من خلال كابل lan او الاتصال بسلك مباشر من الراوتر


 من اهم خواص كمان اللي بندور عليها واللي مش هيحتاج غير اللي يشعر بالنقص أو معندوش الشاشه تدعم سمارت فيو smart view او انعكاس الشاشه العرض الذكي احتاج رسيفر يدعم خاصيه سمارت فيو او E-Cast يقدر من خلالها اللي هو يزامن التليفون مع الشاشه ويستمتع .


راي الشخصي ؟ قبل شراء رسيفر ؟ . 

 في الوقت الحالي هو لو عندك انترنت انترنت كويس و شاشه محترمه سمارت يقدم من خلالها تشغل تليفونكو تربطهم اتفرج على كل المباريات والحاجات اللي محتاجها من خلال مزامنه الهاتف مع الشاشه من خلال سمارت فيو وده امر ممتاز تقدر من خلاله تتخطى كل الحواجز الصعبه , الشاشات السمارت حلت مشكله كبيره جدا و اصبحت الرسيفرات على الحافه على وشك الانهيار .


 كل الفكره في توفر انترنت بسرعه ممتازه و بسعه معقوله .


 من اهم النقاط اللي لازم تاخذ بالك منها جدا عدد المخارج وتوفرها داخل الرسيفر بتفكري الرسيفر معتمد عليه وسيبك من اي سوفت وير والرامات وسعة الفلاشة الخاصة بالرسيفر .


يفرحه ما تمت 

 نلاقي رسيفر فيه رابط اي بي تي محترم   وعندك الانترنت ضعيف ومتقوليش هتفرج من خلال البيانات يبقي هنا لازم تفكر في سيرفرات الشيرنج تقدر من خلالها تتفرج بطريقه سهله وبسيطه تقدر تستمتع بمشاهده المباريات .


الهدف الكلي للمقالة والفيديو.


المقاله هدفي منها اني عايزك تنظر كان في كثير من النقاط المهمه دي لازم تاخذ بالك منها اثناء الشراء ومراعاة العوامل التالية .


- وسيلة العرض المتاحه وتوافقها من حيث المداخل وتعدد الحلول لها وعدم توفر حل وحيد .


- توفر الأنترنت مع جودة الخط من حيث السرعة والسعة .


- التوصيل بالانترنت من خلال دعم الواي فاي الداخلي ووجود مكان للتوصيل بسلك مباشر من الروتر .


- قوة المعالج وسعة الفلاشه لإستيعاب أكبر كم من القنوات مع توفر سرعه أثناء التبديل مع توفر رام بسرعة مقبولة لا تقل عن 2 ميجا لتخفيفى الحمل عن الجهاز .

اتمنى ان اكون وفقت وقدرت أوصلك صورهوأخليك تنظر نظره جيد للموضوع تقدر من خلالها تقرر هتشتري رسيفر ولا بطريقه صحيحه ومظبوطه انا محمد عليوه وإتكلمت فيه عن كثير من الفيديوهات عن الرسيفرات وقريبا هتكلم أسعار ومميزات وعيوب الرسيفرات ومقارنات ممتازة شكرا لكم دمتم في رعايه الله.




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-