أخر الاخبار

أقوي برامج مونتاج للاندرويد | دليل كل مصمم ومبدع

أقوي برامج مونتاج للاندرويد | دليل كل مصمم ومبدع




أهلا بك ايها الزائر الكريم في بدايه كلامي اود اخبارك ان قدومك  الى مدونتي المتواضعه شرف كبير اعلم انني اسعى جاهدا لارضائك وتقديم موضوعات شيقه تنال اعجابك .

لكي أكون دائما عند حسن ظنك تعليقاتك الجميله تهمني جدا يمكنك دوما التواصل معي من خلال خانه التعليقات وابداء رايك في اي شيء داخل المدونه لانك عزيزي القارئ بكل صدق الوقود الذي يحرك المدونه انت بكل صدق من تجعلها تتحرك نحو الامام فسعادتك و ارضائك الغايه القسوى.


تعريف المونتاج بطريقه سريعة

  بكل اختصار المونتاج عباره عن ان عندك فيديو  محتاج التعديل عباره عن مقاطع والمقاطع دي عاوز تجمعها مع بعضها وفي الفواصل بتحط ما يسمى بالانتقالات .

طبعا الموضوع مش بيقتصر على كده يعني زمان كان المونتاج يتم من خلال الكمبيوتر فقط لا غير ولكن في الوقت الحالي تغير الوضع .

بعد الطلب الشديد عليه وبعد ما بقي المونتاج مطلوب جدا في سوق العمل ’ أصبح عدد كبير مننا محتاج ان هو يعمل مونتاجولا يمتلك جهاز كمبيوتر فطبعا توجب على الشركات الداعمة لاجهزة الاندرويد انها توفر برامج تدعم الاندرويد.

سبب ظهور برامج المونتاج للاندرويد


وطبعا البرامج دي مش بتساوي البرامج الداعمه للكمبيوتر يعني انت لو واخذ الموضوع كعمل وبشكل اكثر احترافيه ماينفعش انك تعتمد على برامج الاندرويد فقط لا غير.

ممكن تاخدها كبداية تتعلم عليها ولكن اعتمادك الكلي مش هيكون مقتصر عليها بمعنى أن البرامج دي مهما كانت قوية فهي مش هتعمل لك كل المهمات اللي انت محتاجها أثناء المونتاج .

لكن هي حل وسط أثناء عدم تواجد ممكن يعتمد عليها بشكل مؤقت ومن خلالها اتعرف علي الأساسيات والقواعد الى ان ياذن الله تتمكن من امتلاك الكمبيوتر الخاص بك
جميل جدا الموضوع بتاع النهارده بقى هنتكلم عن اقوى برامج المونتاج االداعمه لنظام التشغيل اندرويد هناخد مع بعض خمسة من افضل برامج المونتاج .

البرامج تدعم الاجهزه المتوسطه والضعيفه بمعنى انك لو جهازك من الفئه المتوسطه البرامج دي هتكون كويسه جدا و متناسبة معاك بدرجه كبيره جدا .

كالعاده هتلاقي الروابط المجانية للبرامج موجودة على متجر جوجل بلاي هتكون من خلالها قادر تنزل البرامج دي كلها
طبعا اغلبها بتكون برامج جديدة تكون مدفوع يعني منها برامج مجانيه وفي منها برامج مدفوعه .
ل
كن تكون قادر تجربها لمدة أسبوع.بعد مرور اسبوع يمكن أن تشتري البرنامج اللي يعجبك فيهم وتعمل فيه كل اللي انت محتاجه ولكن انصحك أولا انك تختبر الخمس برامج وتشوف اللي يتناسب معاك ومع خبراتك بحيث انك تكون عندك الملكه تشتري برنامج فيهم وان كنت انا بفضل ان انت نعتمد على الكمبيوتر.

ايا كان قدراتك فهو افضل بمراحل من الاندرويد و ده بكل بساطه لان جهاز الاندرويد دائما بيكون بسيط اما بالنسبه للمونتاج بياخذ ساعات من العمل الشاق لا تتناسب اطلاقا مع قدرات وامكانيات اجهزه الاندرويد ودلوقتي هتلاقي البرامج والروابط الخاصه بها تباعا اسفل بعضها في اسفل  الموضوع.

الخاتمه


وطبعا لو عايز تعرف اكثر عن البرامج دي وتاخذ شرح مفصل لها كل ده هتكون قادر على استماعه من خلال الفيديو البسيط ده
من خلال قناتي على اليوتيوب بقدم الفيديو ده , هقوم بتجربه احد البرامج و هعلمك ازاي تشتغل عليه وتبدا تاخد اول خطواتك في طريق المونتاج بعدها هتكون قادر انك تنفذ اللي انا عملته على اي برنامج تاني بكل بساطه وسهوله.
كل ماعليك فعله ودلوقتي سماع الفيديو وتجربه البرامج وبعدها تختار البرنامج اللي يعجبك وتقدر تحمله بطريقه مجانيه وتجربه لمده اسبوع .
دلوقتي خلاص  وصلنا لمرحله الختام اتمنى ان اكون وفقت فى سرد فكره ونبذه بسيطه عن المونتاج ووفرت لك مجموعه كويسه من البرامج وطبعا اسفل الفيديو هتلاقي الروابط اللي هتساعدك في بدرجه كبيره جدا.


فيديو شرح البرامج يوتيوب
جميع الروابط من داخل أروقه متجر جوجل بلاي يمكنك نسخ اي اسم والبحث من خلال خانه بحث جوجل  داخل المتجر

 1- برنامج FilmoraGo

2 - برنامج   PowerDirector

3- برنامج  KineMaster

4- برنامج   InShot

5- برنامج  YouCut


الصلاه علي النبي
 مع تمنياتي للجميع بالتوفيق


_____________________________________________


عليك ان تعلم عزيزي القارئ انني اسعى جاهدا دوما لاقدم لك كل ما هو صادق ومفيد وقد تحدثت في العديد من المواضيع الاخرى يمكنك الاطلاع عليها من خلال هذه الروابط اختر ما يعجبك
في البدايه عليك ان تعلم انه لديي قناة على اليوتيوب تقوم بمشاركة الكثير من الموضوعات الممتعة والشروحات المميزة يمكنك الاطلاع عليها
اذا كنت احد عشاق يوتيوب وتتمنى ان تمتلك قناه عليه يمكنك متابعة كورس اليوتيوب الكامل على القناه 

_____________________________________________

ثانيا قمت بتجهيز سلسلة  دليل كل مصمم لمساعدتك لمصمم في الوصول الى كل ما يحبه   سوف تجد بها العديد من المواقع التي يمكنك من خلالها الحصول على صور وفيديوهات ومواد خام تصلح لكل  خبايا المونتاج
يمكنك أيضا متابعه شرح برنامج فوتوشوب
____________________________________________ 
اذا كنت احد الراغبين في الربح من الانترنت  فقد اعددت سلسلة كاملة يمكنك الاطلاع عليها من هنا
 ____________________________________________ 
اذا كنت احد المهتمين ببرامج الاندرويد يمكنك زيارة قسم الاندرويد في قناتي
____________________________________________  
 اذا كنت احد المهتمين ببرامج الكمبيوترفي وخفاياه يمكنك الاطلاع من خلال زيارة القسم الخاص بالكمبيوتر في يوتيوب
____________________________________________   
 اذا كنت من عشاق التدوين يمكنكم متابعتها من خلال الكورس الخاص ببلوجر من خلال يوتيوب او من خلال القسم الخاص ببلوجر في الموقع
____________________________________________   

المونتاج هو عشقي الاول والاعظم 
 وقد شرحت فيه 
برنامج سوني فيغاس برو يمكنكم مشاهدة الشرح الكامل للبرنامج من خلال القناة على يوتيوب هو بتنزيل كل الانتقالات والتأثيرات التي تم اضافتها للبرنامج من خلال القسم الخاص ببرنامج سوني فيجاس برو



وهناك ايضا العديد من التسميات التى يمكنك الاطلاع عليها من خلال الرابط الموجود بالجانب 








تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-