أخر الاخبار

تلفيزيون ولا شاشة كمبيوتر | أيهما أفضل

 شاشه كمبيوتر ولا شاشه تلفزيون مقارنه منتشره جدا في الفتره الاخيره  لكنها ظالمة للغاية.



زمان كان معروف لينه جداً الفرق الواضح والكبيربين التليفزيون وشاشه الكمبيوتر الفرق كان جذري ودة ظهر في .

  • دقـــة الصــورة .
  • أنواع الكابلات .
  • طريقه التوصيل.
  • إختلاف المهام تماماً.

أي محاولات للتوفيق بين الجهازين لدمجهم مع بعض كانت غالباً تبوء بالفشل زي مثلاً جهاز التيفي بوكس Tv Box والكابلات المتداخلة من أوديو وفيديو لكابل فيجا , كانت كلها طرق مكلفة وغير مجدية .

الخيط الرفيع لموضوعنا اليوم 

ما بين اختيارك  للشاشة الكمبيوتر أو التلفزيون  حاجز بسيط جداً أشبة بالخيط الرفيع  الخيط ده عبارة عن احتياجك للجهاز وغرضك منة .

لو قدرت توصل أنت محتاج الجهاز في اية تحديداً مع نهايه المقال دي هتلاقي نفسك اختارت الجهاز بدون أدني تدخل منى .


مقارنة غير عادلة


برغم هذا التقارب الشديد في الشكل لكن المقارنة غير عادلة مقارنة جهاز بأداة حيث أن التليفزيون جهاز متعدد المهام يمكنك من خلاله القيام بالعديد من المهمات مثل

بعض مميزات التلفيزيون ومهامة

  • توليف القنوات الأرضية ومشاهدتها بدون رسيفر أو طبق دش .
  • توليف القنوات الفضائية بالإستعانة بطبق دش مع الرسيفر الداخلي إن وجد .
  •  زياره يوتيوب وتصفح الإنترنت وخصوصا إذا كان هذا الجهاز يدعم النظام الذكي.
  • عرض محتوي الهاتف الخاص بك من خلال ميزة العرض الذكى SMART VIEW
  •  إمكانيه قراءة محرك الاقراص أو الفلاشه ومشاهده ما يوجد بداخلها من مسلسلات وافلام او مقاطع عموما
  •  سماع القران والصوتيات عموما ًالموسيقى والتسجيلات الصوتية
  •  توليف قنوات الراديو والاستمتاع بها
  • التوصيل بجهاز الرسيفر ومشاهده القنوات ما يقوم بعرضة
  •  التوصيل بجهاز الكمبيوتر ومشاهده ما يقوم بعرضة
  •  التوصيل بجهاز القنصل والاستمتاع بالعاب البلايستيشن
  •  التوصيل باي جهاز يدعم مخارج ال hd او مخارج الصوت والصوره اذا كانت الشاشه من الطراز القديم.


 بعد كل هذه المميزات التى يمكننا الإستمتاع بها في التليفزيون والشاشات الحديثه خصوصا وما زالت المقارنه قائمه والأدهى من المقارنه أنه بعد كل هذه المميزات تجد شاشه الكمبيوتر بحجم أقل من شاشه التلفزيون و بسعر أعلى فما هو السر ؟


 اذا اخبرتك أنة يمكنك شراء شاشه بحجم 49 بوصه والقيام بكل المهام الموجوده بالاعلى وعقدت المقارنه مع شاشه كمبيوتر بحجم 27 بوصه وقلت لك انا شاشه الكمبيوتر بسعر اغلى وتقدم مهام اقل فما هو اختيارك ؟


   طبعا هنا بقى ردك هيكون مختلف تماماً وهتسأل نفسك أنا محتاج الشاشه دي في ايه. هل محتاج الشاشه دي فى تصميم جرافيك والعاب الكمبيوتر عالية الجودة وهنا الرد بكل هدوء وبساطه إختيارك هيروح لشاشه الكمبيوتر رغم إن السعر اعلى وده لعده اسباب .


أسباب اختيارنا لشاشة الكمبيوتر

زمن الاستجابة Response Time

زمن الاستجابه هو المدة التي تحتاجها الشاشة من أجل التغيير من لون إلى أخر، حيث كلما قلت مدة زمن الاستجابة كلما كان أداء الشاشة أفضل ومناسب لنا وكذلك مناسب للعب. وفي الجانب الآخر كلما زاد زمن استجابة الشاشة كلما كان الآداء في اللعب مزعج ويرهق عين المستخدم.

حيث يفضل ان يتراوح زمن الاستجابة في الشاشة ما بين هذه المدة وهي 1، 2، 5 ميلي ثانية وغير تلك المدة ستؤدي إلى ظهور العديد من المشاكل أثناء اللعب وظهور مشكلة تسمى جوستنج والتي تتمثل في ظهور ظلال خلف لاعب كرة القدم على سبيل المثال او حتى في أي جسم متحرك ككرة التنس أيضاً، وغيرها من الأمور الأخرى في الألعاب.يعتبر واحده من اكثر ميزات شاشات الكمبيوتر.

النقطة دي لو إستخدامك للشاشة أغلبة مشاهدة أفلام ومسلسلات بالنسبه ليك هيكون الخيار الأفضل شاشه تلفزيون .


أما لو كانت وجهتك العاب الشوتينج والقنص والعاب السباقات الالعاب ذات السرعه الكبيره جدا واللي كل مللي ثانيه بيفرق فيها تاكيد هتكون محتاج شاشه الكمبيوتر .


معدل الإطارات Frame Rate


وهو عدد الفريمات اللي بتقدرشاشه انها تصدرها في الثانيه  وهنلاحظ إن أغلب شاشات التلفيزيون يكون معدل الفريم ريت فيها 60 فريم وده لان متطلبات العرض فيما هي مخصصة له لا يحتاج أكثر من ذلك .

 لكن مع شاشات الكمبيوتر بيكون الفريم ريت أعلى بكثير دلوقتي ي لو انت رايح تشرى شاشة كمبيوتر جديده مش استعمال هيكون الفريم ريت يبدأ من 144 وأعلي حاليا تصدر شاشات بفريم ريت 360 لكن أسعارها خيالية .



إحقاقاً للحق بعض التليفزيونات بيكون معدل الفريم ريت فيها 60 فريم إلا إنها عن تجربه شخصيه كانت قادرة عن طريق سوفت وير معين الشركة المصنعة ال جي بيتقدموا بتقدر انها تقلل دقه الشاشه من فور كي إلى Hd مستغلة فرق الجودة في إنها بترفع الفريم ريت من 60 جنيه 120 والنقطة دي كانت بتفرق جداً في دقه الالعاب وسلاستها .


 وللعلم الخاصية هذه لم أجدها في شاشة الكمبيوتر الحاليه شاشه عاليه جدا 2K لكنها 60 فريم يعني 60 ما فيش أي وسيلة إنها تعلي بالمعدل ده ولو علي حساب الجودة .


مايميز شاشة التلفيزيون عن شاشة الكمبيوتر


 بعد كل المهام المذكورة في الأعلي والوظائف التي يقوم التلفيزيون تفوق أيضات علي شاشات الكمبيوتر في بعض الميزات .


  •  التكامل التلفيزيون جهاز كامل بكل بساطه لو عندك أعلى شاشه في الدنيا وما عندكش جهاز كمبيوتر مش هتستمتع باي حاجة.

  • الحجم جهاز التلفزيون متفوق بشكل كبير جدا فى بند الحجم على شاشات الكمبيوتر وخصوصا ان هو بيديك حجم أكبر بسعر اقل ولانة مخصص للمساحات الواسعة .
  •  التباين  ميزه التباين بتفرق كثير جدا ما بين أجهزه التلفزيون و شاشات الكمبيوتر بكل بساطه أجهزه التليفزيون مضاءه بالكامل وبذلك تكون درجه الاضاءه أعلى بكثير والوضوح أعلى بكثير بينما شاشات الكمبيوتر بتكون الاضاءه من الجوانب فبتكون درجه الاضاءه أقل نسبياً

  • الــدقــــــة الكفه متأرجة بين أجهزه التلفزيون وشاشات الكمبيوتر وخصوصا التلفيزيونات بقى يصدر منها دقه عاليه جدا 4K و8K بسعر مناسب جدا وأرخص من شاشات الكمبيوتر لنفس الحجم .

  •  الألوان بالنسبه للالوان بالذات فده بند حساس جدا بمعنى إن الالوان الحقيقية هتشوفها من شاشه الكمبيوتر ودة هيفيدك لو أنت مصمم أكيد أما بالنسبه للتلفيزيون فده هيوريك الألوان السينمائية . كمثال بسيط انت ممكن يكون عندك هاتف معين بيديك صوره انت عارف ان الصوره دي مش هي الطبيعيه حاسس أنها واخدة فلتر معين لكنها عجباك فهي نفس الفكره شاشات التلفزيون بتوصل لك صوره سينمائيه لكنها غايه في الروعة.
بكدة أعتقد الجدل إتحسم ننتقل بقا في المواضيع الجاية للجدل حول أشتري أي تلفيزيون ومقارنة أسعار ومميزات ونعرف أفضل الحلول وكذلك شاشات الكمبيوتر وأيها أفضل.
وأكيد لازم نختم مقالتنا بالصلاة علي النبي المصطفي الهادي  


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-