أخر الاخبار

ازاي تسجل صوت بطريقه احترافيه افضل مايك & برنامج





 ازاي تسجل صوت بطريقه احترافيه 

افضل مايك & برنامج



 ازاي تسجل صوت بطريقه احترافيه  افضل مايك & برنامج
 ازاي تسجل صوت بطريقه احترافيه  افضل مايك & برنامج



اهلا بيك عزيزي القارئ


موضوعنا النهارده هيكون واحد من اهم الموضوعات التي لا غني عنها مع اي من منشئ محتوى  مش بس كده كمان لا ده ممكن يكون باب رزق لعدد كبير جدا من الناس بارقام كويسه جدا ومحترمه جدا و ممكن تساعد عدد كبير من الناس على العيش عيشه كريمه وكمان هو في الصف الثاني لاي عمل موجود على الشاشه هنتكلم النهارده وبكل بساطه عنالصوت.

أهميه الصوت وليه لازم أهتم بيه


الصوت واحد من أهم مقومات نجاح اي عمل اذا استطعت تسجيل صوت بطريقه جيده ومقبوله فسوف اتغاضي  انا وكل المستمعين عن باقي الامور لان وبكل بساطهالصوت من العوامل الخفية لنجاح أي عمل , الصوت عامل انت ممكن متديلوش الاعتبارالكافي .
وبكل بساطه لو الصوره فيه جزء او حاجه مش واضحه ممكن المشاهد لو حابب الموضوع يتعمد ويدق النظر ولكن لو الصوت سيء فان المستمع لا يطيق ان يكمل الفيديو .

أهم الامور الواجب اتباعها لتسجيل صوت بطريقه احترافيه


 اكيد طبعا عشان تسجل صوت بطريقه احترافيه هتحتاج مجموعه من الادوات و مجموعة من العوامل هتساعدك بصوره كبيره جدا في اخراج محتوى  بجوده مميزه ولكن قبل ما تدور على المعدات والأدوات التي تستخدمها مهم جدا تبعد عن أي عناصر من عناصر التشويش وتحاول انك توفر الهدوء بطريقة مميزة داخل المكان الي هتقوم بالتصوير فيه.

أهم الاجراءات لاالتقاط صوت مثالي


1- ضبط معدل الالتقاط داخل الجهاز الذي يقوم بالتقاط الصوت .

2- اضافة عازل للأصوات الخارجية خصوصا ان لم يكن في المايك المستعمل مايك موجه.

شراء مايك غالي ؟؟


من اكثر الاسئله اللي بتتكرر هل انا لو اشتريت مايك احترافي يكون صوتي احترافي ؟؟

لا طبعا الصوت ده نعمه من عند ربنا سبحانه وتعالى طبقات الصوت لا يمكن لأي شخص انه يغيرها.

اه ممكن بعض البرامج تحرك فيها تلغبط فيها وتعمل لها تكرار بطريقه معينه يبقى الصوت أضخم او ارفع ولكن الصوت الطبيعي لاي بني ادم
لا يمكن تغييره لانه بكل بساطه طبقات الصوت اوالاحبال الصوتيه  اشبه تماما ببصمات اليد وزي ما كل واحد فينا ليه بصمه مختلفه كل واحد فينا ليه طبقات صوت مختلفه تتشابه لحد كبير ولكنها لا تتكرر.

لذلك لا يمكن تغييرها ولا يمكن التدخل فيها مطلقا لانه وبكل بساطه نعمه زي عظيمه من نعم ربنا سبحانه وتعالي .

هو الصوت مهم للدرجه دي ؟؟


 اه طبعا الصوت من اهم الحاجات اللي ممكن تكونلك دخل بطريقه مستمره لو انت عندك صوت مميز و موهبه قادر انك تمتهن مهنه التعليق صوتي بطريقة مميزة وكمان ممكن يكون ده مصدر من مصادر الربح ليك بكل بساطه لو دخلت على اي موقع من مواقع الخدمات المدفوعة(الفريلانس العمل الحر) هتلاقي من أهم خيارات العمل .
في الخدمات التعليق الصوتي لانه خدمه مميزة جدا و بتاخذ مقابلها جهد ووقت قليل جدا مثلا مطلوب تعليق صوتي لمده دقيقتين مقابل 5 دولار تقريبا , ومن اهم المواقع القائمه على الخدمه دي باللغه العربيه عشان مش تكون كمان محتاج تتعلم اي لغه موقع خمسات و موقع مستقل  افضل المواقع العربيه في مجال الربح من الانترنت .

 طيب لو انا استعمل صوتي في التعليق على فيديوهات اليوتيوب هل انا بحاجة الى مايك احترافي


ده السؤال الاهم؟ اللي بيراود اغلب الناس الشغاله على اليوتيوب يظن تماما ان هو لما يمتلك مايك احترافي صوته هيطلع بطريقه اروع وطريقه اجمل ولكن الفروق ستكون طفيفة جدا.

 

الدور الاعظم هنا هيكون في قيمه العزل وده لو لو انت عندك ضوضاء خارجية هيفرق معاك المايك في العزل جدا.

 كمان  من أهم البنود اللي بنصحك فيها شراء مايك احترافي هي مع الكاميرا وده لسببين

1-المسافه بينك وبين الكاميرا بعيدة مهم جدا تستعمل مايك خفيف احسن لان المسافه بينك وبين الكاميرا أو بين  أداة التصوير تعمل على التقاط المزيد من الضوضاء.

2- النقطه الثانيه المهمه جدا صوت الفوكس وده بيكون خاص بالعزل في الكاميرا لو انت معتمد على المايك الخاص بالكاميرا المايك المدمج فيها مع كل حركه لوجهك هتسمع صوت غبي جدا للفوكس .

 جميل جدا هيبقى كده ممكن اعتمد على اي مايك لو انا اسجل فيديوهات لليوتيوب ؟
اه ممكن تعتمد على مايك عادي لتسجيل فيديوهات اليوتيوب.

ايه ارخص مايك ممكن اعتمد عليه ؟


1- في البدايه لو انت تمتلك موبايل اندرويد هعرفك تطبيق من اروع التطبيقات ممكن تستعمل الموبايل نفسه في تسجيل الصوت بطريقة منفردة عن الصوره وبدون تسجيل الصوره منه تبدأ في تسجيل الصوت من الموبايل من خلال المايك الخاص بالموبايل .

2- عباره عن تسجيل من مايك الهاند فري او سماعه الاذن تكون غالبا هتكون جودتها متوسطه هيكون مفيد جدا ليك لو انت بتسجل في مكان هادي خالي من الضوضاء ما فيهوش أي أصوات خارجية هتكون هاند فري مؤديه للغرض معك بطريقه مميزه جدا.

3- كمان في كثير من انواع المايكات المتوفرة في السوق بتكون مميزه جدا و هتساعدك بطريقه كبيره جدا في انك تسجل صوتك بطريقة احترافية ويطلع معاك الصوت بطريقه مميزه بدون اي مشاكل.
لكن المايك هنا ينقسم لنوعين 

النوع الأول

من المايكات بيكون عباره عن مايك ديناميك المايك الديناميك ده لازم تقرب المايك من مصدر الصوت بطريقه قويه جدا عشان الصوت يطلع معك بطريقة مميزة فلو انت بتسجل قدام كاميرا مش بتعمل تعليق صوتي مش بتعمل فويس اوفر منصحكش بالمايك ده ابدا,لان الاهميه القصوى للمايك الديناميك هو انه بينفع جدا لو بتسجل في مكان ملئ بالضوضاء او انك تكون حموبيكا

النوع الثاني

من اهم انواع المايكات نوع الكونسيدر المايك من النوع ده تحديدا يلتقط كل الاصوات الموجوده في المكان يبقى انت كده فهمت ان من أهم متطلباته ان المكان يكون هادئ تماما وهيديك صوت بجوده مميزه  مناسب جدا للتصوير أمام الكاميرا و في الاماكن المغلقه من اهم انواع المايك الكونسيدر .

اهم انواع المايكات الي انصحك بيها

 1_مايك من نوع  سوني وهو من اشهر الماركات على الإطلاق  سعره تقريبا20 دولار على موقع امازون يسمي Sony Business Microphone | ECM-CS3 

2-مايك من ماركه بوياسعره تقريبا 19 دولار علي امازون ومتوفر أيضا في مصر BOYA BY-M1 3.5mm Electret Condenser Microphone

 طبعا لو كنت محتاجه للفيديوهات بطريقه كويسه انصحك اشتري مايك من الاثنين المذكورين بالاعلى

نصيحه مهمه

 يتبقى البرامج الي هتكون محتاجها أثناء تسجيل صوت فأنا
لا انصحك اطلاقا بتسجيل الصوت من خلال أداة تسجيل الصوت سوا من خلال برامج تسجيل الشاشه اللي تكلمنا عنها قبل سواء برنامج obs ,أو برنامج كامتازيا.


 او من خلال الكاميرا نفسها .

أفضل برامج تسجيل الصوت


 لذلك اقدم لك اثنين من افضل برامج تنقية وتسجيل الصوت بطريقة مميزة جدا.
 البرنامج الاول
وهو مخصص للكمبيوتر ويقون بتسجيل الصوت بطريقه احترافيه ومميزه هو برنامج اودستي
 يتميز برنامج اوداستي بخفه الوزن وقوة الاداء هو واحد من أروع برامج تسجيل الصوت على الاطلاق واكثرها توافقا مع الاجهزه القويه والضعيفه .



البرنامج الثاني

 وهو افضل برنامج لتسجيل الصوت بالنسبه للاندرويد فاغلبنا يعتمد على الاندرويد كوسيلة تسجيل الصوت بطريقة احترافية لذلك وجب علينا الحصول على برنامج مميز لتسجيل الصوت اعدك انه سوف يكون برنامج من افضل البرامج لتسجيل الصوت وهو متوفر بشكل مجاني على المتجر الخاص بجوجل بلاي
رابط برنامج الاندرويد



أهم الاجراءات بعد التسجيل


بعد تسجيل الصوت يمكنك التحكم في جهاز التشويش وإزالة الضوضاء من خلال برنامج اودستي السابق شرحه ومن خلاله يمكنك تنقيه الصوت .

يمكنك ايضا تقليل سرعة الالتقاط او تقليل معدله من داخل الجهاز بمعنى اذا كنت تسجل من جهاز كمبيوتر يمكنك خفض درجة التقاط الصوت من خلال اعدادات المايك الخاصة بجهاز الكمبيوتر الخاص عندك يمكنك متابعه كل هذه الأمور من خلال هذا الفيديو الموجود في الاسفل هذا الفيديو الخاص بقناتي على اليوتيوب سوف يوضح لك كل هذه النقاط والان وسريعا وصلنا للختام
أتمني ان اكون قد وفقت في تقديم تلك المعلومات البسيطة اليكم


 وفي الختام 

عزيزى القارئ عليك أن تحرص كل الحرص في أن تخرج صوت بدرجه نقيه تعجب المشاهدين وتعلق في اذانهم لفترة طويلة هذا وبكل بساطه لان الصوت نعمه وهبها الله لنا سبحانه وتعالى احرص دائما على ان تحافظ على تلك النعمة وعلى ان تصونها وعلي ان لا تستعملها فيما يغضب الله سبحانه وتعالى وفي نهايه هذه التدوين البسيطه اتمنى من الله سبحانه ان اكون قد وفقت واختم بالصلاة على النبي محمد
صلى الله عليه وسلم
وعلى اله اجمعين حفظكم الله 






أفضل فيديوهاتي عن الصوت


















_____________________________________________


عليك ان تعلم عزيزي القارئ انني اسعى جاهدا دوما لاقدم لك كل ما هو صادق ومفيد وقد تحدثت في العديد من المواضيع الاخرى يمكنك الاطلاع عليها من خلال هذه الروابط اختر ما يعجبك
في البدايه عليك ان تعلم انه لديي قناة على اليوتيوب تقوم بمشاركة الكثير من الموضوعات الممتعة والشروحات المميزة يمكنك الاطلاع عليها
اذا كنت احد عشاق يوتيوب وتتمنى ان تمتلك قناه عليه يمكنك متابعة كورس اليوتيوب الكامل على القناه 

_____________________________________________

ثانيا قمت بتجهيز سلسلة  دليل كل مصمم لمساعدتك لمصمم في الوصول الى كل ما يحبه   سوف تجد بها العديد من المواقع التي يمكنك من خلالها الحصول على صور وفيديوهات ومواد خام تصلح لكل  خبايا المونتاج
يمكنك أيضا متابعه شرح برنامج فوتوشوب
____________________________________________ 
اذا كنت احد الراغبين في الربح من الانترنت  فقد اعددت سلسلة كاملة يمكنك الاطلاع عليها من هنا
 ____________________________________________ 
اذا كنت احد المهتمين ببرامج الاندرويد يمكنك زيارة قسم الاندرويد في قناتي
____________________________________________  
 اذا كنت احد المهتمين ببرامج الكمبيوترفي وخفاياه يمكنك الاطلاع من خلال زيارة القسم الخاص بالكمبيوتر في يوتيوب
____________________________________________   
 اذا كنت من عشاق التدوين يمكنكم متابعتها من خلال الكورس الخاص ببلوجر من خلال يوتيوب او من خلال القسم الخاص ببلوجر في الموقع
____________________________________________   

المونتاج هو عشقي الاول والاعظم 
 وقد شرحت فيه 
برنامج سوني فيغاس برو يمكنكم مشاهدة الشرح الكامل للبرنامج من خلال القناة على يوتيوب هو بتنزيل كل الانتقالات والتأثيرات التي تم اضافتها للبرنامج من خلال القسم الخاص ببرنامج سوني فيجاس برو



وهناك ايضا العديد من التسميات التى يمكنك الاطلاع عليها من خلال الرابط الموجود بالجانب 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-